Linas lärarrum

Språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt

Läsmysteriet

Kategori: boktips, lektionsplanering, läsförståelse, läsmysteriet, lässtrategier

Jag hoppas att ni inte har missat UR:s nya serie Läsmysteriet som modellerar lässtrategier i form av roliga utmaningar. Jag läste om den här serien några månader innan den kom ut och väntade med stor spänning inför det första avsnittet. Nu har jag arbetat med de två första avsnitten med tillhörande uppgifter och mina elever i åk 5 älskar det. I övningarna de gör utgår de från sammarbete i grupp där de ska lösa ungefär samma uppgifter som i programmet. Som lärare har jag stor möjlighet att gå runt, lyssna och uppmärksamma vilka strategier eleverna använder sig av. Det här både för att bedömma och planera den fortsatta undervisningen för nedanstående kunskapskrav:
 
 
 
Eleverna får i uppgiften stöttning först av modellerandet som görs i programmet, sedan av att vi gör uppgiften i tillsammans i helklass och till sist arbetar eleverna i mindre grupper. Eleverna stöttas här av varandra och används som lärande resurser vilket sker på ett elevnära språk.
 
Klicka på bilden så kommer du till programmet:
 
 
 
Vi började lektionen med att repetera läsförståelsestrategierna som mina elever känner igen sedan tidigare. Jag berättade vilka strategier som de skulle använda sig av och vad målet med lektionen var. Jag förklarade även att de skulle göra ungefär samma uppdrag som barnen i programmet och att de därför skulle lyssna extra noga och vara uppmärksamma på hur deltagarna löste problemen. 
 
Första problemet i programmet går ut på att  att använda spågumman, aktivera sina förkunskaper och lista ut vilket textutdrag som hör till vilken bok. Min uppgiftsbeskrivning till eleverna var följande:
 
 
 
Böckerna lånade jag på biblioteket och sedan drog jag ut en kort avsnitt från varje bok. Inte för lätt med en massa karaktärsnamn utan jag ville att det skulle bli en utmaning för dem och att uppgiften skulle öppna upp för diskussioner. Varje grupp fick två böcker och 12 textutdrag. När de hade listat ut vilka som hörde ihop skrev de ner nummer på utdraget och bokens titel på en lapp sedan fick de byta böcker med en annan grupp. Jag gick runt och stöttade och observerade deras diskussioner.
 
Jag använde mig av nedanstående böcker, men det går givetvis bra med vilka som och även att blanda fakta och skönlitteratur. 
 
 
Förutom att eleverna tyckte att det var väldigt roligt att agera detektiver och diskutera böckerna fick de massa lästips och skyndade sig sedan till biblioteket för att låna. Så uppgiften är bra som återkommande för att tipsa om läsvärda böcker samtidigt som eleverna tränar strategier och utvecklar sin kommunikativa förmåga.
 
Om ni vill använda er av samma utrag som jag hade finns det på mitt drivekonto: Här
 
Läsmysteriet erbjuder en mängd olika möjligheter för varierade läs- och skrivövningar. Här är det bara att låta idéerna flöda. En annan person som beskriver hur hon arbetar med programmet är: Maria Trapp. På hennes blogg finner ni en inspirerande kompetens: Maria Trapps blogg. 
 
Hon har även gjort ett informativt klipp om läsförståelsestrategier:
 
 
 
 
 
Vill ni se mer om strategin att förutspå finns här ett klipp:
 

KOMMENTARER:

  • Sofia Tistelgren säger:
    2016-09-15 | 17:43:46

    Hej Lina!
    Jag har precis börjat jobba utifrån Läsmysteriet och har använt mig av din fina planering av efterarbete. Eleverna gillar verkligen programmen och att själva få arbeta med uppdrag som i filmerna. Undrar om du har gjort planeringar till de andra avsnitten också, och om jag i så fall skulle kunna få ta del av dem?

    Med vänliga hälsningar
    Sofia

    Svar: Hej Sofia! Vad kul att du tycker om Läsmysteriet och finner inspiration i lärarhandledningen. Tyvärr kommer det endast skrivas om de två första avsnitten. Resterande är uppbyggda på ett liknande sätt fast med nya deltagare. Därför kan upplägg användas på alla avsnitt.
    /Lina
    Lina

Kommentera inlägget här: