Linas lärarrum

Allt om språkutveckling - lektioner, metoder, böcker, forskning, tips och tankar.

Alex Dogboy

Kategori: boktips, lektionsplanering, läsförståelse, skönlitteratur

Bild lånad av bokus.se
 

Vi är flera pedagoger som tycker om att använda oss av Monica Zaks bok Alex Dogboy i vår undervisning. Det är en utmärkt bok att låta eleverna läsa i åk 6. Jag har använt mig av boken i fyra klassen och alla med utgången att eleverna har utvecklat både sitt skrivande och resonerande med fantastiskt resultat. Den lyckade utgången som eleverna har visat upp beror på att jag har fokuserat på några få stora frågor som går in på djupet på boken och kräver att eleverna analyserar och gör textkopplingar som både sträcker sig inom och utanför boken. Eleverna har alltid fått reda på veckans uppgift samma dag som de börjar läsa på det nya kapitlet. På det här sättet får de möjlighet till att reflektera under tiden de läser hemma.På lektionstid har vi sedan diskuterat, skrivit och utvecklat våra svar.Eleverna skriver läslogg hemma och är förberedda inför klassrumsarbetet. 

Så här har arbetet sett ut från början till slut.

Boken presenteras och vi föutspår gemensamt. Vi kollar på omslaget, rubriken, läser baksidan och lyfter fram vem som är författare, förlag och publiceringsår.

För att skapa oss en gemensam förförståelse har vi läst en text som handlar om gatubarn. Jag har utgått från en faktatext från UNICEF:

Därefter har eleverna fått två frågor:

1.          Vilka orsaker finns det till att barn lever på gatan?

2.          Vilka kan konsekvenserna bli för barn som lever på gatan?

 

Eleverna har fått sitta i grupper och diskutera. Med sig har de även utdrag av texten där de kan markera och stryka under sådant som stärker deras resonemang. Efter diskussionerna skriver eleverna individuellt en text med resonerande svar.

 

Monica Zak och källkritik

Efter att vi har arbetat med att bygga upp vår förförståelse om gatubarn har vi sedan arbetat med författaren Monica Zak och tränat på källkritik.

Jag brukar inleda med att visa en film från UR om Monica Zak

Eleverna får sedan göra följande uppgift där de tar reda på fakta om Monica Zak samtidigt som de tränar källkritik. Uppgiften finns här:

Läslogg

Under tiden eleverna läser boken skriver de i sin läslogg hemma. Här är ett exempel på uppbyggnad och frågeställningar:

 

Där det står att eleverna skriver till bild så har jag valt att visa tre bilder som kan kopplas till kapitlet. Eleverna har sedan under sin läsning fått välja en bild och förklara hur den hör i hop med det lästa. Jag kan ej dela dessa på grund av upphovsrätt. Men förslag på bilder till vecka 6:en liten hund, en pojke på en soptipp och en skyddsängel. Förslag på bilder till v.9: en bild på en pojke bakom galler, en limtub och ett hjärta där det står Ellinor i. 

Om det finns intresse för att se olika elevexempel på olika nivåer kan ni skriva en kommentar så ordnar jag med det. 

Boken har sedan avslutats med att eleverna skriver ett omdöme om boken. Jag har utgått från följande mall där eleverna även får stödmeningar för sitt skrivande.

Stödmeningar jag har använt mig till övriga uppgifter är bland annat: 

  • Jag valde bilden på ... . Den passade till texten eftersom...
  • Det står i texten att...
  • Bilden visar...
  • Jag tycker att det passar ihop eftersom...
  • Jag tänker...
  • Jag tycker...
  • Författaren skriver...
  • Enligt det som står på sidan...
  • På sidan... står det...
  • Baserad på det jag har läst...
  • Författaren visar... genom...
  • Jag tolkar ... som....
  • Av läsningen vet jag att...
  • Jag tror... eftersom ....
  • Till exempel...
Eleverna ska i sitt skrivande både analysera, diskutera, referera och citera vilket är bra träning för att det sedan utvecklas till ett kunskapskrav i åk 7. 
 
Boken Alex Dogboy är även utmärkt som utgångspunkt för att arbeta med mänskliga rättigheter. Se ett förslag på övning här
 
Boken passar även till att använda sig av och göra text-till-textkopplingar. Jag har låtit mina elever i åk 7 läsa Dogboy och sedan se på Oliwer Twist för att sedan utifrån ett Venn-diagram göra en jämförande analys över pojkarnas liv som gatubarn. De har då diskuterat likheter, skillnader och hur verkens uppkomst i tid och rum har påverkat skrifterna. 
 
Kunskapskrav
Jag brukar lyfta fram och diskutera kunskapskraven allt eftersom vi arbetar med dem: Här finns de i enkelt format som kan kopieras ut en och en. Det är viktigt för arbetet att dessa diskuteras med eleverna så att det får syn på progressionen mellan de olika nivåerna. Att en text alltid kan utvecklas fick mina elever höra om och om igen under arbetets gång. Elevernas skrivande är även perfekt som utgångspunkt för respons och bearbetning, där eleverna hjälper varandra att utvecklas.

KOMMENTARER:

  • Kristina säger:
    2016-09-04 | 18:20:49

    Hej! Skulle gärna vilja ha elevexempel på olika nivåer : ) har en år 4:a nu men skulle vara jättekul att se hur nivåerna kan se ut. Hade en år 6 ifjol nämligen

    / Kristina

    Kristinafredriksson88@hotmail.se

  • Linda säger:
    2016-09-12 | 21:01:32

    Hej!
    Vilken bra uppgift du gjort runt boken och tack för att du delar med dig.
    Jag hade gärna sett några elevexempel.

    linda.prytz@skola.solvesborg.se

  • Elin Werner säger:
    2016-09-27 | 14:31:00

    Vilket fantastiskt arbete du har gjort! Jag tänker läsa Alex Dogboy med mina sexor och tänker använda mig av en hel del av dina uppgifter. Jag vill gärna ha elevexempel på de olika nivåerna.

    Tack!

    /Elin

  • Anna-Karin säger:
    2016-10-27 | 11:57:55

    Hej
    Vi skulle gärna ta emot elevexempel nu när vi ska börja arbeta med boken.

    anna-karin.lundblad@nacka.se

  • Jenny Båge säger:
    2016-12-29 | 21:02:00

    Hej!
    Tack snälla för att du delar med dig av ditt fina och välarbetade material. Jag tänker läsa flera av Monica Zaks böcker med mina nuvarande 7:or, och startar med Alex Dogboy.
    Jag vill jättegärna ta del av dina elevtexter.
    Mvh
    Jenny

  • Erica säger:
    2017-01-17 | 11:36:21

    Hej!

    Jättefint arbete som jag inspirerats av inför att min klass ska läsa boken. Jag skulle gärna ta emot elevexempel. Tack på förhand!

    erica.johansson@vallentuna.se

  • Jannika Järnankar säger:
    2017-01-17 | 22:12:33

    Hej!
    Inspirerad av ditt arbete köpte jag in Alex Dogboy till min skola. Jag tänker använda den i åk 6 och är naturligtvis intresserad av elevexempel.
    Tack!

  • Jannika Järnankar säger:
    2017-02-06 | 21:02:28

    Hej igen!
    Såg precis att jag inte lämnade min e-postadress. Inte konstigt att du inte kunnat skicka några elevexempel. Här kommer adressen:
    jannika.jarnankar@krokom.se

  • Ida säger:
    2017-02-08 | 22:47:41

    Hej!
    Ska snart börja läsa Alex Dogboy med min 6a. Väldigt inspirerande med dina bra uppgifter.

    Jag är intresserad av elevexempel och skulle bli jätteglad om du ville delge mig:

    Ida.segerstein@malmo.se

  • Emelie Schüler säger:
    2017-02-09 | 11:12:19

    Vad brevduva lagt upp det, ska påbörja arbetet nästa vecka! Jag är såklart intresserad av elevexempel 🙂

  • Christine säger:
    2017-02-09 | 20:01:23

    Hej! Jag skulle gärna ta del av dom förenklade kunskapskraven men har inte behörighet för att se dem?

    Jätte bra tips!!

    Christine.

  • Emelie Schüler säger:
    2017-02-27 | 08:13:46

    Hej! Vilken film om Monica Zak är det ni har sett, länken fungerar inte. Med vänlig hälsning Emelie

  • Sanna säger:
    2017-06-16 | 11:26:16

    Vill hemskt gärna också ta del av elevexemplen :)

    maila gärna till:
    sanna.sveins@pitea.se

Kommentera inlägget här: