Linas lärarrum

Språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt

Tvåspråkig läsförståelse

Kategori: flerspråkighet, läsaktiviteter, läsförståelse

Varje år blir jag förvånad hur intensiv den här perioden är. Flera nyanlända elever som börjar, betyg och omdömen som ska skrivas, överlämningar till gymnasiet som ska göras, organisering inför hösten och projekt som ska knytas ihop och även de som ska starta. Det har inte funnits mycket tid för bloggen. Men nu är det lite välbehövlig långhelg. 
 
I veckan arbetade jag med tvåspråkig läsförståelse som jag tänkte beskriva här för er. Jag lånade en text från lektion.se som publicerats av Christina Rosenkvist. Texten heter Läsförståelse sommar. I elevgruppen var två arabisktalande och en engelsktalande elev som varit i Sverige ca 8 veckor. 
 
Jag började med att översätta texterna till elevernas modersmål. Ni vet väl att ni med ett klick kan översätta texter till en mängd olika språk genom google document? Bara gå in under verktyg och väljd översätt. Det mesta blir rätt översatt och även om det kan bli några små fel så erbjuder det ändå en bättre förförståelse och möjlighet till att jämföra språken.
 
 
Efter att eleverna läst sina texter så högläste jag texten på svenska i ett långsamt tempo. 
 
Sedan bröt jag ner texten till meningsnivå. Vi läste mening för mening, jag läste, eleverna läste och vi använde bildkorten som jag har gjort med hjälp av Widgit Online. De här kan också göras tvåspråkiga men här har jag endast bild och svensk text. Jag la ut alla korten på bordet och när vi hade läst en mening så valde eleverna de bilder som hörde till meningen. Sedan översatte de meningen till sitt modersmål.
 
 
 
Eleverna svarade sedan på frågor om texten på sitt modersmål och till sist även på svenska. Efter läsmomentet gjorde vi en tankekarta över ord som hörde till sommaren och sedan skev vi gemensamt en text om sommaren. Eleverna avslutade sina texter med att rita en bild över någonting som hade med sommaren att göra. 
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Lina säger:
    2017-08-27 | 17:53:09

    Hej!

    Vilken inspiration du ger! Jag är nyutexaminerad lärare och dina uppgifter hjälper verkligen i denna stress som man konstant befinner sig i.

    Ska snart börja läsa Alex Dogboy med min 6a och 7a och läste om ditt upplägg. Jag skulle uppskatta så mycket om du ville delge dina elevexempel och förenklade kunskapskraven, hade inte behörighet för att se dem.

    Tack!
    /Lina

    Svar: Hej! Vad kul att du hittar inspiration på min blogg. Dogboy är ett väldigt bra val av skönlitteratur, den ger många tänkvärda reflektioner hos eleverna. Den har fungerat mycket bra i alla klasser som jag har kört den både i åk 6 och 7. Jag delade mapparna med elevexempel till den jämförande text och de första två reflektionsuppgifterna till boken så har du lite att jämföra nivåerna med. Delade även kunskapskraven med dig. Hör av dig om det inte skulle funka eller om du har några andra funderingar.
    Hälsningar/Lina
    Lina

  • Lina säger:
    2017-08-27 | 23:11:08

    Hej igen!

    STORT tack Lina! Uppskattar det du skickade mycket!

    Det står planering i ett av dina dokument, men det är kunskapskraven. I ditt inlägg på bloggen har du skrivit ett exempel på en planering med sidor och stödfrågor till eleverna. Är de det upplägget du har haft? Sen står det att du använt stödfrågor till övriga uppgifter, vad kunde det vara för uppgifter? Eller det är när eleverna skriver logg?

    Igen, TACK för din hjälp!
    /Lina

    Svar: Hej! Jag hittar faktiskt inte dokumentet du menar. Det är frågorna och sidhänvisningarna som jag har haft som upplägg. Sedan att eleverna skriver långa utvecklande svar där de både refererar och citerar ur texten. Det viktigaste är att de får träna på att koppla på sina egna tankar och omvärldskunskaper till texten. Analysera på djupet. Sen har de fått feedback och bearbetat.

    När jag skriver "övriga uppgifter" menade jag uppgifterna som eleverna skriver utifrån sina läsloggar.
    /Lina
    Lina

Kommentera inlägget här: